Hoe zou jij snackification omschrijven?
Ik ben zelf veel onderweg en overal zie ik deze trend. Tankstations spelen er bijvoorbeeld slim op in. Snackification is voor mij een stukje gemak, je kunt ieder moment kiezen of en wat je wilt eten. Werktijden worden steeds flexibeler en daar past snackification helemaal bij. Ik kan mijn boterham wel smeren in de ochtend, maar ik zit er niet op te wachten dat mijn brood weer oud is, en mijn kaas gesmolten, tegen de tijd dat ik het wil opeten. Wanneer ik tijd heb verschilt namelijk echt per dag bij mij. Ik zie dit als de perfecte kans voor bakkers om iets moois aan te bieden.’
Wat vind jij het grootste voordeel voor bakkers?
‘Snackification is echt een extra kans. Bakkers kunnen hierop inspelen en meerverkoop realiseren naast het basisassortiment. Ik denk dat de grootste uitdaging is om de mindset bij te stellen. Veel bakkers richten zich op grootverbruik. Denk bijvoorbeeld aan drie-halen-twee-betalen-acties van broden. Dit is natuurlijk prachtig, maar snackification vereist wel een andere mindset. Dat kan ook prima naast elkaar bestaan. Voor snackification denk je namelijk niet in volume, maar voor de individu. Niet een heel gezin, maar één persoon. Bang dat dit niet jouw publiek is? Zie het dan als kans om een nieuwe groep mensen aan te trekken. Bijvoorbeeld jongeren. Mensen leven bij de dag en daar past snackification nou eenmaal bij. Ze doen veel vaker per week boodschappen en zoeken vaak on the spot iets om te eten.’
Welke drie verkooptips heb je voor bakkers om snackification toe te passen?
‘Ten eerste: richt je op gezondheid. Mensen zoeken gezonde snacks. Gebruik bijvoorbeeld groenten, zoals een mooi bietenproduct. En fruit, bijvoorbeeld een heerlijk bananenbrood. Voeg wat noten toe, en voilà.
Mijn tweede tip is om storytelling in te zetten. Ik weet dat dit een heel breed begrip is, maar het is echt belangrijk. Bouw een verhaal om je product heen. Waarom zou iemand deze snack kopen? Herinner je klant eraan dat hij of zij dit nodig heeft, misschien al voordat die het zelf bedacht had. Met de eerste tip in mijn achterhoofd, kun je dat plakje bananencake bijvoorbeeld neerzetten als ‘proteïnerijk product voor na het sporten’. Richt je marketing niet op het product zelf, maar op de toepasbaarheid. Waaróm mensen dit product nodig hebben. Snackification draagt bij aan de flexibiliteit van je dag. Met een goede snack fiets je gemakkelijk door je dag vol werk, sport en meetings buiten de deur. Mensen hebben jouw product echt nodig. Richt je bij de verkoop op dit verhaal.
Tip nummer drie? Ik zou voor deze producten een compleet aparte desk inrichten. Ik merk dat ik het zelf prettig vind om mijn snacks zelf te kunnen pakken, dan pak ik altijd meer dan wanneer ik het allemaal moet vragen aan de verkoper. Wat vind ik lekker? Heb ik straks onderweg ook nog iets nodig? Zo kan ik rustig bedenken wat ik allemaal mee wil nemen. Geef je snacks dus echt een eigen podium. De plaats van dit podium is ook belangrijk. Die moet opvallen. Dus denk er in ieder geval even goed over na. Waar zou je het zelf handig vinden om te zien?
Bonustip! Biedt klanten gelijk een koffie of smoothie aan. Zo hebben mensen alles bij elkaar wat ze nodig hebben. Daarnaast smaakt dat gewoon lekker samen met een brood- of banketproduct.’
Heb je tips qua verpakkingen voor deze snacks?
‘Gebruik geen bergen plastic! Ik weet dat dit soms lastig is, maar richt je ook hierbij op natuurlijke producten. Denk aan karton, bamboebakjes en papieren zakken. Daarnaast moet het er natuurlijk ook gewoon leuk uitzien. Gebruik natuurlijke kleuren. Zo straal je uit dat de inhoud gezond is. Zoals we weten is deze trend vooral gericht op het praktische. Het is ideaal als de verpakking van een snack hersluitbaar is. Als iemand het dan niet helemaal op krijgt, wordt het niet meteen geplet, verkruimeld of weggegooid.’
Dus, hoe kunnen bakkers deze trend optimaal inzetten in hun winkel?
‘Richt je verhaal op de personen. Welk type persoon zou dit willen kopen? Waarom en wanneer? De consument moet in één oogopslag zien dat jouw product bij hem of haar past. Ik kan het niet genoeg herhalen: richt je op de toepasbaarheid en de persoon waar het over gaat.’
Heb je nog een paar laatste woorden aan de bakkers?
‘Omarm deze ontwikkeling! Denk niet dat dit niet bij jouw winkel past. Je kunt hiermee namelijk ook juist nieuwe type klanten aantrekken. Presenteer nieuwe producten en geef het een podium. Geef het een kans en laat het bijdragen aan je omzet. Levensstijlen veranderen, daar kun je zo perfect in meebewegen.’
Snackification producttips voor de bakker
Wil je weten hoe je met snackification aan de slag kunt gaan? Lees dan de volgende blog in deze serie over snackification producttips voor de bakkerij.