Strategische bezorgkeuzes
Het opstarten en rendabel maken van een bezorgdienst als bakkerij brengt een behoorlijke uitdaging met zich mee. Als ondernemer, moet je strategische keuzes maken die ervoor zorgen dat jouw bezorgdienst gaat floreren.
Minimum bestelbedrag
Voor het rendabel maken van jouw bezorgdienst, kun je ervoor kiezen om een minimum bestelbedrag te hanteren. De meeste bakkerijen hanteren een minimum bestelbedrag variërend van € 20 tot € 50 aan producten. Onder een bepaald bedrag kunnen ook bezorgkosten worden berekend. Of, wanneer de klant meer besteld dan het minimum bedrag, de bezorgkosten komen te vervallen. Deze keuzes kunnen per regio, per bakkerij en zelfs per doelgroep (en hun bereidheid om te betalen voor diensten) verschillen.
Verhoog de gemiddelde bestelwaarde
Aanbiedingen, kortingscodes en promoties zijn de ideale manier om klanten aan te moedigen meer te kopen. Je kunt online gemakkelijk bijverkoop stimuleren door suggesties aan te dragen voor de klant, zoals cookies of gebak van de maand. Bied bijvoorbeeld gratis verzending aan bij besteding van een bepaald bedrag, bij aankoop van bepaalde artikelen of voor een beperkte periode, zoals bij het plaatsen van een eerste bestelling. Op die manier verhoog je de gemiddelde bestelwaarde per klant.
Zo hanteert Bakkerij Van der Most in Lemelerveld (provincie Overijssel, NL) gratis bezorging vanaf een bestelling van € 50,- aan producten. Mark Van der Most vertelt: “Klanten kunnen hun bestelling afhalen of laten bezorgen. Bij bestellingen tot € 50,- rekenen we € 6,50 bezorgkosten. We zien dat klanten die qua bestelling rond de € 45,- zitten, nét nog wat meer bestellen om aan dat bedrag te komen, zodat ze geen verzendkosten hoeven te betalen.” Lees meer over de goedlopende webshop van Bakkerij Van der Most in de digitale HandSon.
Bepaal jouw doelgroep
Steeds meer consumenten bestellen bakkerij producten online. Het is belangrijk om jouw bezorgdienst te richten op een specifieke doelgroep. Bepaal hoe jouw ideale klant eruit ziet en wat zijn/haar kenmerken zijn, zoals leeftijd, geslacht, gezinsgrootte, woonplaats, interesses maar ook de product keuze en het bestedingspatroon van jouw klant. Zo kan per leeftijdscategorie verschillen welk type broodsoort populair is.
Het kan zijn dat je meerdere doelgroepen hebt om je op te richten, stem daar dan ook jouw (online) communicatie op af. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat jouw bezorgassortiment precies hetzelfde is als in de winkel. Zo kan het zijn dat bepaalde producten niet geschikt zijn voor bezorgen of dat bepaalde producten hardlopers zijn in een regio.
Tip: Bepaal met welke producten jouw bakkerij zich kan onderscheiden of wat de klant misschien mist (bij concurrenten) in jouw bezorggebied.
Kader je bezorggebied
Tevens is het van belang om het bezorggebied af te bakenen. Welke afstand is haalbaar voor jouw bakkerij om op tijd te bezorgen? Heb je veel klanten in het buitengebied, dan kies je er eerder voor om jouw producten met de (elektrische) auto te bezorgen. Zit je in een dichtbevolkt stedelijk gebied, dan zal de (elektrische) fiets de beste keuze zijn. Afhankelijk van het type vervoersmiddel, kun je een groter gebied bedienen.
Uiteraard wil je zo snel en efficiënt mogelijk jouw producten leveren aan de klanten. Wanneer het aantal bestellingen toeneemt, wordt het lastiger om de ideale bezorgroute te berekenen. Gelukkig bestaan er allerlei online tools om een efficiënte bezorgroute te maken. Je voert de bezorgadressen in en de planner rekent uit wat de optimale route is.
De kwaliteit van jouw bakkerijproducten moet natuurlijk tijdens de bezorging behouden blijven. Een langere reistijd kan leiden tot verminderde kwaliteit.
Om te zorgen dat je efficiënt jouw bestellingen kunt leveren met behoud van kwaliteit, is onze tip: bouw een postcodecheck in jouw webshop in. Zo vallen alle bestellingen binnen jouw bezorggebied. Pluspunt: omdat de postcode van het bezorgadres in jouw regio valt, kan iemand uit een ander deel van het land kan wel familie in jouw omgeving verrassen met jouw heerlijke bakkerijproducten!
Tijdvakken: Bepaal zelf jouw bezorgtijden en -capaciteit
Sommige bakkers maken bewust de keuze om bestellingen in de winkel af te laten halen door de klanten zelf. Hierdoor is het mogelijk om een stukje extra service te bieden en behouden de bakkerijen het contact met de klant.
Is jouw bedrijf op bepaalde dagen gesloten of heb je minder bezorgcapaciteit? Geef dit dan aan in het bestelproces wanneer de klant de gewenste bezorgdatum kiest. Laat klanten zelf hun voorkeur voor een tijdvak aangeven. Zo weet jij zeker dat jouw klant thuis is én kun je direct jouw bezorgtijden en -capaciteit bepalen.
Tip: Werk met bezorgbundels. Op die manier maakt het niet uit hoeveel de klant afneemt, want hij/zij heeft al betaald voor de levering én je kunt op vaste momenten leveren aan jouw klant.
Tip: Bied een broodabonnement aan! Dit is een win-win situatie: de klant kiest voor zijn/haar favoriete brood of een wekelijks verrassingspakket en jouw bakkerij is verzekerd van een vaste bestelling.
Verras jouw klanten bij iedere bestelling
Het is moeilijk om de beleving die je jouw klant in jouw bakkerswinkel biedt, ook online te laten beleven. Uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat jouw klant gewend raakt aan online bestellen en meerdere bestellingen gaat plaatsen. Met een bedankkaartje of kortingscode voor de volgende bestelling, verleid je jouw klant om een volgende online bestelling te plaatsen!
Tip: Wil jij meer klanten in jouw bezorggebied? Doe een kaartje met kortingscode in de bus bij de buren van de klant of laat jouw klant een vriend/buur aandragen met een eigen kortingscode. Wedden dat je binnen de kortste keren meer bestellingen kunt verwachten?!
Op weg naar een goedlopende bezorgdienst
Het goed op touw zetten van een bezorgdienst voor jouw bakkerijproducten brengt uitdagingen met zich mee. Afhankelijk van de keuzes die je maakt, zullen klanten eerder geneigd zijn om een bestelling te plaatsen of nét een product extra te kopen. Met deze praktische tips maak je bewuste keuzes die jouw bezorgdienst kunnen optimaliseren. Zo zorg je elke bezorging weer voor heerlijk vers brood dat direct vanuit de bakkerij bij de klant thuis wordt bezorgd. Daar wordt iedereen blij van!