Snackification: Drie producttips voor de bakker

In een paar weken tijd is onze maatschappij behoorlijk anders geworden. En waar tijden veranderen, veranderen ook eetgewoonten. De aandacht voor gezonde bakkerijproducten neemt toe. Een tendens die we al langer zien is de fragmentatie van onze maaltijden. Het idee van drie vaste eetmomenten met grote maaltijden wordt steeds meer losgelaten. Met name millenials ontbijten en lunchen minder vaak. Zo ontbijt slechts 64% van de millenials iedere dag. In plaats daarvan eten ze vaker tussendoor. Het aantal eetmomenten ligt voor deze generatie boven de zes momenten per dag. Snelle, lekkere en gezonde producten, dat is wat ze zoeken. Maar hoe speel je als bakker in op deze trend van ‘snackification’? We geven je drie tips hoe je als bakker de snackification trend toepast op jouw bakkerijproducten.
Producttips_snackification_bakkerij-1-720x450-1

Tip 1 – Houd de basis authentiek en van hoge kwaliteit

Voor ons bakkers is het belangrijk dat de basis van onze producten gezond en van goede kwaliteit is. Laat dat dus zeker niet varen om aan deze trend mee te doen. Het woord ‘snack’ betekent niet dat de kwaliteit minder belangrijk wordt. Houd vast aan de basis waar we als bakkers zo van houden. Belangrijk in deze trend is: voeden, niet vullen. Kies dus voor een gezonde basis van bijvoorbeeld volkoren of zaden.

Tip 2 – Ga voor een gezonde inhoud

Eén van de hoofdkenmerken van snackification is dat snacks niet meer per definitie ongezond zijn. Liever niet zelfs. Dat betekent dat je na het kiezen van de goede basis moet oppassen met toevoegingen als zout en suiker. Diverse onderzoeken laten zien dat er tegenwoordig kritisch wordt gekeken naar de ingrediënten en voedzaamheid van een snack. Daarom is onze tweede tip om te kiezen voor ingrediënten die jouw klanten associëren met gezondheid. Zo kun je bijvoorbeeld cookies met iets andere ingrediënten maken dan je misschien gewend bent. Denk aan: pure chocola, pindakaas, noten, vers fruit, kokos of zelfs groenten. Ook kun je het gebruik van haver en quinoa bijvoorbeeld overwegen. Het draait om het zoeken naar de juiste balans tussen de voldoening van een snack en de voedingswaarde ervan.

Tip 3 – Maak het makkelijk

Maak het makkelijk voor jezelf én je klant. Snackification betekent niet dat je het wiel opnieuw moet uitvinden. Je kunt jouw bestaande producten gebruiken, maar maak ze wat makkelijker om mee te nemen en op te eten. Dat doe je bijvoorbeeld door een handzame variant van dat grote pak koeken te maken, of een kleine versie van dat lekkere brood dat je zo graag maakt. Het is fijn als mensen iets onderweg kunnen meenemen, het in hun tas past en het niet veel hulpmiddelen nodig heeft zoals servetten of bestek. Beeld je in wat je zelf handig vindt om mee te nemen voor onderweg. Ga je producten na en kijk hoe je die kunt omzetten in een ‘handigere versie’. Voilà! A new snack is born.