Puur voor de bakker ‘Inspiratiebron voor een eigen identiteit’

'Er gaat niks boven Groningen'

Dat was ook tijdens de inspiratie-reis van Puur voor de Bakker te merken. Groningen is een stad vol food-concepten waar door onze deelnemers veel inspiratie opgedaan is. Een tour door de stad is voor bakkers de moeite waard, want er zijn diverse broodconcepten te bekijken. De verhalen van de eigenaren, de winkelaankleding en/of het assortiment biedt de bakker meerwaarde!

Het uitwisselen van eigen ervaringen en indrukken maakt uiteindelijk een groot deel uit van de opgedane inspiratie. Zo waren deze keer Talita en Paul van den Bogaert sprekers op de openingsavond. Tijdens een interactieve sessie hebben zij hun verhaal gedeeld met de aanwezige collega bakkers. Zij vertelden tegen welke zaken zij aanliepen betreffende hun winkel, assortiment en uitstraling. Zij gaven aan hoe ze anders naar dingen zijn gaan kijken en hoe zij bepaalde zaken hebben opgelost. Paul was heel open naar alle aanwezigen, waardoor de deelnemers ook heel open vertelden over hun bedrijfsvoering. Paul gaf aan welke toegevoegde waarde de Sonneveld collega’s hadden in het proces van verandering. De aanwezige bakkers waren erg blij met de onderlinge openheid van zaken en de aangedragen oplossingen. Paul: ‘Iedereen loopt tegen problemen aan en het is heel fijn als je met andere bakkers kunt sparren hoe je deze op zou kunnen lossen.’

Een eigen identiteit

De bakker van tegenwoordig is steeds meer op zoek naar zijn eigen verhaal en de identiteit van zijn eigen onderneming om zich te onderscheiden en zijn klanten aan zich te binden. Tijdens de Puur voor de Bakker reis naar Groningen heeft dit onderwerp speciale aandacht gekregen in de vorm van Paul en Talita van den Bogaert, succesvol bakkersechtpaar uit Breda.

Bakkerij Pol van den Bogaert bestaat dit jaar 106 jaar en Paul is de 4e generatie die actief is in de bakkerij. Samen met zijn partner Talita staan zij sinds elf jaar samen aan het roer en in november van vorig jaar hebben zij samen een belangrijke strategische beslissing gemaakt.

“Puur voor de Bakker is op verschillende fronten voor ons erg waardevol geweest”

 

Sonneveld gelooft in de kracht van inspiratie en kennisoverdracht. Vandaar: “Puur voor de Bakker”, een programma dat tot doel heeft kennis actief te delen met de bakker als ondernemer.

Deelnemen aan dit inspirerende “Puur voor de bakker” programma? Neem dan contact op met uw Sonneveld vertegenwoordiger of kijk op www.puurvoordebakker.nl

Paul: ‘Het idee speelde al langer, maar sinds afgelopen jaar hebben we besloten om gefaseerd de bakkerij los te koppelen van een landelijke formule, om onder een eigen ‘merk’ verder te gaan. Dit houdt in dat we zelf een huisstijl, logo en identiteit hebben ontwikkeld’. Sonneveld en Puur voor de Bakker in het bijzonder heeft bij dit besluit een grote rol gespeeld. Talita: ‘Puur voor de Bakker is op verschillende fronten voor ons erg waardevol geweest in het maken van deze strategische keuze. Bijvoorbeeld producttechnische focus op producten en smaken. Daarnaast de interactie met de bakkers onderling. En uiteindelijk de aandacht voor de verschillende concepten van diverse retailers waardoor je toch met een andere blik naar je eigen winkel gaat kijken.’

“Elke keer als we terugkomen van een reis hebben we echt weer zin om te gaan ondernemen!”

Puur voor de Bakker is elk jaar weer inspirerend. Er worden per reis verschillende onderwerpen aangesneden waarbij de identiteit van het land zeker niet onderbelicht blijft. Paul: ‘in Londen hebben we bijvoorbeeld genoten van de verschillende winkel concepten, terwijl we in Kopenhagen echt zijn geïnspireerd om onze manier van presentatie aan te pakken. We hebben dit ook doorgevoerd in onze nieuwe winkel.’