Derde generatie aan het roer
Vanaf het moment dat ze afstudeerde is Joyce actief in de bakkerij. Ze wilde alle facetten van de bakkerij leren kennen. Zodoende is Joyce gestart als verantwoordelijke voor de winkelconcepten en liep vervolgens mee met verschillende afdelingen en ploegen. Joyce vertelt: “Ik heb overal binnen ons bedrijf wel gewerkt, zowel in de productie als op kantoor en in de winkels. Ik wilde van alle afdelingen leren en zoveel mogelijk ervaring opdoen, zodat de mensen die bij ons werken ook vertrouwen hebben in mij en wat ik doe. Bovendien vind ik het belangrijk om kennis te hebben van alle aspecten die bij de zaakvoering komen kijken.”
Toen kwam het moment voor Paul Mariën om de zaak aan zijn dochter over te dragen. Een belangrijk moment, voor zowel Paul als Joyce. Waar voorheen Paul beslissingen nam, is het nu Joyce die de knoop doorhakt. “Alle beslissingen gaan nog steeds in overleg. Met de ervaring die mijn ouders hebben, kan ik alle argumenten wegen en met hun adviezen gedegen keuzes maken. Het was voor mij een spannend moment om de sprong te wagen, want ik voelde een grote bewijsdrang. Ik weet dat ik dit kan en ik heb de steun van mijn beide ouders en mijn partner. Je moet het gewoon durven doen en keuzes maken om het bedrijf goed voort te zetten en verder te laten groeien.”
De naam Meesterbakkers
Op de vraag waar de naam “meesterbakkers” vandaan komt, vertelt Joyce: “Dat is bedacht door mijn moeder, Marleen. Daar mijn tantes eigen winkels onder de naam ‘Bakkerij Mariën’ hebben en mijn ouders het zelf ook belangrijk vonden om aansluiting te houden met de consument bedachten ze winkels met een eigen concept. Met behoud van de naam Mariën, maar wel zodanig dat het duidelijk is dat de zaakvoerders andere mensen van dezelfde familie zijn. Zodoende zijn ze gaan nadenken en mede geïnspireerd door het concept van de keurslagers uiteindelijk op de naam ‘Meesterbakkers’ uitgekomen. Daar geven we te kennen dat we net dat tikkeltje meer willen doen.
Zelfbediening in de winkels
Waar zelfbediening in Nederland al vrij gewoon is, zijn de Belgische consumenten dit in de bakkerswinkels aan het ontdekken. “Mijn broer Thomas heeft onder meer in Wageningen (Nederland) gestudeerd, waar hij zag dat al veel bakkerijen winkels met selfservice hebben. Hij opperde dit idee, waarna we contact met Infrashop hebben gezocht om dit concept ook in onze winkels te implementeren. Onze sector staat onder druk, daarom moet het concept kloppen. Het concept brengt de klant veel dichterbij de producten en we zien dat klanten actiever aan het shoppen zijn,” zegt Joyce.
“In een traditionele winkel zijn klanten vooral bezig met “wie staat er voor mij en wanneer ben ik aan de beurt?”, legt Joyce uit. “In de zelfbedieningswinkel is dit heel anders. Zodra de mensen binnenkomen, nemen ze een mandje en beginnen ze allerlei producten in hun mandje te doen. Doordat de mensen dichter bij het product kunnen staan, maken ze andere keuzes en kopen ze ook effectief meer omdat ze de producten gemakkelijker kunnen nemen. Mensen houden ervan om nieuwe dingen te proberen en in moderne winkels te shoppen.”
“We merken dat nieuwe klanten soms nog even moeten wennen aan het concept. Ze blijven wachten aan de deur en zoeken naar de rij. Dan leggen onze winkelmedewerkers uit dat mensen zelf mogen kiezen en pakken. Op wens van de klant wordt het brood natuurlijk nog gesneden, om vervolgens als de klant klaar is met winkelen naar de kassa te gaan om af te rekenen. Klanten mogen de winkel echt beleven en kunnen verschillende schappen ontdekken. We trainen ons personeel in hoe zij het beste om kunnen gaan met dit concept en de klant vooral zijn/haar gang te laten gaan. Het mooie aan dit concept is dat de interactie met de klant ook veel spontaner gaat. De winkelmedewerkers mogen actief bezig zijn in de winkel. Mede daardoor wordt de overweging tussen kopen en niet-kopen voor de klant kleiner, waardoor het bestedingsbedrag per klant stijgt,” aldus Joyce.
Versnellen met de bakkerij
“Mijn vader Paul heeft de bakkerij zo opgezet dat deze geschikt is om grote charges te draaien en efficiënte planningen te maken. Zo heb je uiteindelijk een kleinere groep medewerkers nodig om applicaties te produceren. Om de ergonomie en efficiëntie te verbeteren, voeren we binnen onze bakkerij diverse automatiseringen door. Zo hebben we een mobiele robot, Tweety genaamd, die op verschillende plaatsen in de bakkerij ingezet kan worden. De robot neemt zware, terugkerende taken over, zoals het vullen van bakplaten of plaatsen van platen in de ovenkarren. In de afgelopen jaren hebben we een automatisch krattenreinigingssysteem in gebruik genomen en heeft de verpakkingslijn een automatisch telsysteem gekregen. We innoveren om onze medewerkers bij te staan, niet om hen te vervangen,” licht Joyce toe.
De zaakvoerster verwacht dat er in de toekomst nog meer robot-collega’s erbij zullen komen. “We willen een multifunctionele robot ontwikkelen, die verschillende taken kan oppakken op verschillende lijnen om grotere volumes te draaien. Desondanks hebben we veel verschillende producten en zullen we dus afwisselende producten op dezelfde lijn willen kunnen maken. De robot moet zich op de producten kunnen aanpassen.”
“Daarnaast versnellen we door overnames te doen. Dat zijn veelal kleine bakkers die richting pensioenleeftijd gaan en geen opvolger hebben. Als er opportuniteiten op ons pad komen en we zien er brood in, willen we die best overnemen. We willen graag ons winkelconcept blijven uitbouwen en zorgen dat we kunnen blijven groeien.”
We innoveren om onze medewerkers bij te staan en voor hen het werk gemakkelijker te maken, niet om hen te vervangen.
Joyce Mariën - eigenaar Mariën Meesterbakkers
Veranderende markt
Dat de markt snel verandert, zien ze ook bij Mariën Meesterbakkers. Joyce: “Er zit veel toekomst in de bakkerij, maar we moeten wel mee gaan met de tijd. Niet alleen met producten, maar ook met bakkerijsystemen en waar de maatschappij op zit te wachten. Misschien moet je je openingstijden aanpassen of de tijden waarop mensen werken in de bakkerij. Het zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat mensen met plezier willen komen werken.”
Ook bij Mariën Meesterbakkers merken ze dat jongeren niet meer ’s nachts of in het weekend willen werken. “We proberen ons daar flexibel in op te stellen, zodat mensen graag bij ons willen komen werken. Het resulteert in dat sommigen werken van maandag tot en met vrijdag en anderen van dinsdag tot en met zaterdag. Dan zijn er ook nog mensen die wél graag ’s nachts werken, die maken onderdeel uit van de vaste nachtploeg. We streven daarbij om de medewerkers op regelmatige basis te laten werken om zo een goede life-work balans te bekomen bekomen,” aldus Joyce.
We bake you happy
Mariën Meesterbakkers is met name bekend als familiebedrijf: van familie, voor familie. Daarom hanteren ze de slogan ‘We bake you happy’ met als kernwaarden waardering, kwaliteit en innovatie. “We zetten in op waardering voor onze klanten en medewerkers. We willen dat zowel klanten als medewerkers met een glimlach naar buiten gaan. Daar spelen we op in door dingen zoals personeelsfeesten, Dag van de Medewerker of Complimentendag te organiseren. Het zijn kleine dingen die ervoor zorgen dat mensen zich gewaardeerd voelen.”
Bovendien is er bij Mariën Meesterbakkers een bonusstructuur voor medewerkers ingesteld. “Winkelpersoneel krijgt bij ons een bepaalde doelstelling om te behalen. Halen ze die doelstelling, krijgen de mensen een belastingvrij bedrag. Dit zorgt voor een grotere betrokkenheid en het is fijn voor de medewerker om een beloning te krijgen voor de extra inzet. Een dergelijk bonussysteem zijn we momenteel ook voor de bakkerij aan het ontwikkelen.”
Risico’s spreiden
Naast de inmiddels veertien eigen winkels, levert Mariën Meesterbakkers aan diverse horecagelegenheden, koude bakkers in de buurt, ziekenhuizen en via private labels ook aan grossiers. “We willen ons toespitsen op verschillende doelgroepen en kijken bewust verder dan onze eigen winkels,” vertelt Joyce. “We vinden het belangrijk om diverse afzetgebieden en -kanalen te hebben. Stel dat er iets fout loopt of klanten vallen weg, zoals in de horecasector tijdens corona gebeurde, dan valt er maar een stukje weg en heb je nog andere klanten om je bakkerij draaiende te houden. We willen risico’s spreiden en ondertussen blijven groeien.”
En kansen pakken!
Vorig jaar is er een samenwerking met de online supermarkt Crisp tot stand gekomen. Joyce: “We kwamen in contact met Crisp en toen we zagen hoe groot zij al in Nederland waren dacht we: ‘dit kan serieus worden, deze kans moeten we aanpakken!’ Verse bakkerijproducten kunnen we tot ongeveer 40 km rondom de bakkerij leveren. Met Crisp kregen we de mogelijkheid om in heel Vlaanderen onze producten te verkopen. We leveren zowel diepvries als vers aan de online supermarkt, alles verpakt in flowpacks. Crisp deed allerlei promotie, via social media en zelfs op de VTM kwam er reclame met onze producten in beeld!”
Samenwerking met Sonneveld
Over de samenwerking met Sonneveld zijn ze bij Mariën Meesterbakkers zeer te spreken. “Paul verzorgt nog steeds de inkoop en heeft goede contacten met Karel en Davy, vertelt Joyce. “We hebben eigenlijk nog geen negatieve ervaringen gehad. Als we eens iets opmerken, melden we dat. Dit wordt gelijk opgepakt en we hebben samen hele open en transparante communicatie. We zien mogelijkheden om ons verder te ondersteunen met ideeën voor momenten zoals feestdagen of Pasen. Ook gaan we met Puur voor de Bakker mee naar rondleidingen bij verschillende bakkers, dat is altijd zeer interessant om te zien hoe anderen het doen. Zo doe je altijd nieuwe contacten en frisse ideeën op.”