Op basis van de gesprekken die wij dagelijks hebben met bakkerij ondernemers kwamen we tot de volgende uitdagingen:
- Veranderende eetpatronen
- 24-uurs economie en groeiende (online) retail
- Consumenten willen beleving en identiteit
- Veranderingen volgen elkaar snel op
- De jeugd smeert geen brood meer
- Scholing en binding van personeel
- Tekort aan vakmensen
- Marges onder druk
- Verscherping van wet- & regelgeving
- Continuïteit en opvolging
Herken jij deze uitdagingen? Wij denken graag met je mee hoe je hier mee om kunt gaan met onze future proof gesprekken. Om je op weg te helpen reiken we je vast een aantal ideeën aan voor de top vijf uitdagingen.
Veranderende eetpatronen
Consumenten zijn steeds meer betrokken bij de voeding die ze nuttigen. Zij willen weten wat erin zit, of het duurzaam geproduceerd is of hoe gezond het product is. Daarnaast staat de standaard boterham steeds minder centraal en wordt langzaam vervangen door alternatieven. Tijdens het ontbijt wordt bijvoorbeeld yoghurt met fruit gegeten, de lunch is ‘on the go’ en kantines hebben een steeds breder assortiment met belegde broodjes en een saladebar. De drie gebruikelijke eetmomenten zijn ook aan het veranderen naar “ik eet hier en nu wat ik zelf wil eten”.
Nieuwe kansen waarover je na kunt denken zijn:
- Hoe speel jij in op mediahypes/trends?
- Richt jij je assortiment op een specifieke doelgroep?
- Werk jij samen met collega-ondernemers om elkaar te versterken?
Het aanbieden van een assortiment voor het ontbijt met muesli, crackers en granola tot het inspelen op de trend om te borrelen met kleine broodjes en bijbehorende hapjes en salades. Inspelen op de veranderende eetmomenten is een belangrijke tip om te zorgen dat je een assortiment hebt dat aansluit op de wensen van jouw klanten.
24-uurs economie en groeiende (online) retail
Het ondernemerslandschap is flink veranderd in de afgelopen jaren. Waar je als bakker vroeger nog op de bakkersfiets langs de deuren ging, bezit je nu een vaste verkooplocatie. Maar is dit nog wel een houdbare toekomst? De supermarkten winnen veel terrein en de online retail is sterk opkomst. Hoe ga je als ondernemende bakker hiermee om en zorg je voor bestaansrecht naast de supermarkt?
Nieuwe kansen waarover je na kunt denken zijn:
- Hoe zorg jij ervoor dat de klant altijd bij jou terecht kan?
- Maak je gebruik van nieuwe/moderne verkoopkanalen?
- Pas jij je openingstijden aan op je doelgroep?
- Werk je continu aan procesoptimalisatie en duurzame inzet van jouw personeel?
Als nieuw verkoopkanaal kan bijvoorbeeld Whatsapp worden ingezet. Klanten appen jou hun bestellingen door en komen deze later zelf ophalen. Online biedt vele kansen voor de bakkers. Pas jij je openingstijden aan op de tweeverdieners die pas na 18:00 uur thuiskomen en boodschappen gaan doen? Kies jij voor een pick-up punt of broodautomaat voor bestellingen?
Verbeter continu jouw processen en duurzame inzet van personeel
Iedere nacht, zeker als bakkerij met meerdere vestigingen, is het weer een uitdaging om je productieproces en personeel effectief in te zetten. Zeker tegenwoordig, want bakkerijpersoneel heeft steeds minder zin in nachtelijke arbeid. Nachtwerk heeft immers impact op je gezondheid en sociale leven. Als ondernemer sta je voor het dilemma: duurzame inzetbaarheid van personeel vs. kwalitatief goed, vers brood dat ook nog eens op tijd in alle winkels belandt. Vandaar dat het verstandig is om regelmatig jouw productieprocessen en de duurzame inzet van personeel onder de loep te nemen. Zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Of juist de kwaliteit van jouw brood en banket verbetert. Kijk daarbij ook bijvoorbeeld eens naar nieuwe technieken, zoals een uitgesteld proces met Proson Cool, waardoor je het productieproces flexibeler in kunt richten en jouw personeel efficiënter kunt inzetten.
Beleving & identiteit
De klant is veel emotioneler betrokken bij speciaalzaken als er een goed verhaal wordt verteld. Emotie, verhaal, betrokkenheid en imago spelen een grotere rol. Hoe zichtbaar ben jij in de winkelstraat en in de wijk? Social media biedt onder andere nieuwe kansen om jouw klanten een kijkje in de bakkerij te geven, maar hoe zorg je voor een goed verhaal?
Nieuwe kansen waarover je na kunt denken zijn:
- Laat zien hoe je producten gemaakt worden. Op steeds meer verkooplocaties wordt in de winkel (af)gebakken. Dit wekt interesse en zorgt voor meer contact met je klanten.
- Maak gebruik van social media door foto’s en video’s van de bakkerij te delen. Probeer bijvoorbeeld eens een live video uit met een vraag & antwoord sessie (Q&A).
- Zorg dat je een rol in de samenleving speelt en hier een plaats in hebt. Sta je bijvoorbeeld op een braderie? Bezorg je brood bij ouderen? Geef je kinderpartijtjes?
- Zorg voor een vers beleving, ook later op de dag.
Veranderingen volgen elkaar snel op
De consument wordt steeds wijzer en de media is makkelijker te bereiken. Daarom verspreiden voedselhypes en trends zich makkelijker. Daarnaast staan de ontwikkelingen op het digitale vlak ook niet stil. De demografie verandert ook, Belgen worden gemiddeld ouder en daardoor er dus steeds meer 50-plussers. Ook stijgt het aantal éénpersoonshuishoudens/éénoudergezinnen. Dit zal impact hebben op je assortiment, vooral in de hoeveelheden.
Nieuwe kansen waarover je na kunt denken zijn:
- Kom nooit zonder brood te zitten tegen sluitingstijd. Zorg dat de hardlopers nog beschikbaar zijn voor de tweeverdieners of éénpersoonshuishoudens die later boodschappen doen. Beperk de eventuele derving door een klein assortiment beschikbaar te hebben dat de volgende dag ook nog gebruikt of verwerkt kan worden in andere producten.
- Zorg voor kleinere hoeveelheden en verpakkingen. Geen sandwiches per tien, maar per zes of zelfs maar twee.
- De gedeelde eetmomenten zijn steeds belangrijker voor gezinnen en vriendengroepen. Pas jij je assortiment hier al op aan?
De jeugd smeert geen brood meer
Jongeren zijn opgegroeid met voorbeelden van ouders die alles snel willen. On-the-go, vers verpakt en nu zelfs met de thuisbezorgservices voor maaltijden. Op scholen is een cateraar steeds normaler en in bedrijfskantines al een absolute aanwezigheid. Daarnaast zie je ook de intrede van een saladebar. De jeugd is opgevoed met meer opties dan alleen maar brood. En als ze dan al brood willen dan moet het vers en lekker zijn. Niet het standaard broodje kaas vanuit de broodtrommel.
Nieuwe kansen waarover je kan nadenken zijn:
- Speel in op de ontbijttrend. Verkoop muesli, Flapjacks en/of belegde broodjes in kant-en-klare verpakkingen zodat ze meteen geconsumeerd kunnen worden.
- Zorg dat warme broodjes ook als warme broodjes over de toonbank gaan. Krijg je veel jongeren over de vloer? Denk dan eens aan verse tosti’s, panini’s, pizzabroodjes en worstenbroodjes terwijl ze vers bereid of afgebakken worden.
- De jeugd is gewend om veel buiten de deur te eten, maar betaalt hier minder voor. Let op je marges en maak de producten die goed lopen goedkoper/margerijker. Maak ze kleiner en/of met minder toppings.