WAT MAAKT JULLIE SUCCESVOL?
We zijn sterk met onze eigen producten. Zoals ons Berkelzompje gemaakt op basis van rogge. En onze andere specialiteit; de Krentenwegge met 180% krentenvulling. Een hardloper als relatiegeschenk. We verpakken het 5 kg zware brood in mooie, eigenzinnige verpakkingen met wereldkaart. Helemaal passend bij ons wereldbakker concept.
Door echte Friezen worden we zelfs gecomplimenteerd om ons Suikerbrood. Dat maken we precies zoals ze dat in Friesland ook doen; in koppels met gekarameliseerde suiker eromheen.
Ook is onze chocolade heel succesvol. Met onze chocolatier Marieke hebben we een eigen, verfijnde chocoladelijn opgezet. We maken de mooist gevormde bonbons met bijzondere smaken. Dit loopt zo goed, dat we inmiddels een tweede persoon hebben aangenomen. Beiden werken ze 100% op de chocola. Zij wakkeren met hun creativiteit het vuurtje aan in onze banketbakkerij om ook daar verfijning in uitstraling toe te voegen aan producten die al heerlijk smaken. Een mooie onderlinge kruisbestuiving dus.
Een andere succesfactor is ons pick-up point waar de klant eenvoudig het brood afhaalt. Op ieder moment van de dag. Evenals onze bezorgservice in de regio. Elke dag bezorgen we op verschillende plekken in de regio vers brood. Dit zijn belangrijke omzetbronnen voor ons.
HOE ONDERSCHEID JE JE TOV DE CONCURRENTIE?
Wij focussen ons echt op onze eigen uitstraling. We heten ‘Wereldbakker’ door mijn ervaring in bakkerijen in het buitenland. Ik heb gewerkt in Australië en Amerika. Daarnaast reis ik veel, waaronder naar Japan, Guatemala, Londen, Kopenhagen en Hong Kong. Ik laat mij inspireren door wereldwijde innovatie en ontwikkel wereldse producten in onze eigen bakkerij.
Er gebeurt hier altijd wat en er is altijd wat te zien in onze winkel. De productieruimte en chocolaterie zijn goed zichtbaar voor mensen die naar de winkel komen. Onze productieruimte wordt actief gebruikt tot 16:30u ’s middags. Zo is er altijd wat te zien voor onze klanten.
WAAR BEN JE TROTS OP?
Ik ben trots op het assortiment en ons team. Het enthousiasme dat ik aandraag wordt omarmd door het hele team. De vrijheden die ik geef worden goed aangepakt en uitgevoerd. Zowel in de broodbakkerij, als in de chocolaterie, als in de patisserie. Iedereen is zelfsturend, ze nemen initiatief om met elkaar te experimenteren als het gaat om nieuwe producten.
Wij vinden MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) ook heel belangrijk; twee van onze medewerkers hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Bij ons horen ze echt in het team, ze worden enorm gewaardeerd door alle collega’s.
WAT IS JULLIE AMBITIE VOOR DE TOEKOMST?
We blijven onze focus houden op deze winkel en productieruimte. De omzet is goed, mensen komen vanuit steeds grotere kringen rondom Laren hun wekelijkse verse broden kopen. We worden inmiddels gezien als de specialist, dat willen we blijven. Daarom focussen we ons in de toekomst op wat nu zo goed gaat. En dat breiden we langzaam uit.
We zijn een nieuwe bedrijfshal aan het bouwen; voor opslag en distributie. Daar zullen we de pakketten voor relatiegeschenken gaan inpakken, evenals onze brievenbuspakketjes. Doordat we straks die externe locatie hebben kunnen we groeien in de verzendpakketten per post. Zoals onze chocoladeletters en het Achterhoekpakketje. Daarin zitten eigenzinnige producten, zoals de Krentenwegge, Berkelzompje, een Nozemdrankje en Pieterpadkoeken. Online bereiken we daar al veel mensen mee die dit bestellen en laten bezorgen.
HOE IS JULLIE SAMENWERKING MET SONNEVELD?
Onze samenwerking is gegroeid doordat een nieuwe broodbakker bij ons graag met Sonneveld producten werkte. Hij bracht deze grondstoffen binnen en dit bevalt het hele team erg goed. We hebben een fijne relatie met onze accountmanager John Smit en proefbakker Herald Vugs. We zijn content met de innovaties van Sonneveld, zoals ProSon Cool. We hebben dit uitgebreid getest en gebruiken dit nu dagelijks.
HOE ZORGEN JULLIE VOOR KLANTBINDING?
We hebben een spaarsysteem waarbij mensen punten krijgen bij 5 euro besteding. Bij een X aantal punten krijgt onze klant gratis producten. Sommige klanten zijn echte liefhebbers van het spaarsysteem. Andere klanten geven de punten liever weg. Doordat wij een samenwerking hebben met Stichting Welzijn, kunnen ze hun gespaarde punten doneren. Daardoor krijgen mensen die onder de armoedegrens leven, een taart van ons. Zo kunnen ook zij bijzondere momenten, zoals een verjaardag, met elkaar vieren.
We zoeken de verbinding met onze klant niet alleen in de winkel, maar ook online. In onze maandelijkse nieuwsbrief staan iedere keer weer twee andere medewerkers die zich voorstellen. Op social media zijn we actief en laten we echt de gezichten en het verhaal achter Wereldbakker Wijnand zien. We zijn trouwens ook bezig met een glossy die we afgelopen september uitgebracht hebben ter ere van ons 25-jarig bestaan. Deze glossy verspreiden we in de regio waarin leuke producten staan uitgelicht, maar ook grappige weetjes over wat er in onze productieruimte gebeurt bijvoorbeeld, en interviews met (oud)medewerkers. Het is ons kent ons hier…, dus die verhalen van medewerkers doen het ook altijd heel goed.
HOE ZIET DE TOEKOMST ERUIT?
We blijven focussen op originele, lekkere producten die er ook nog eens mooi uitzien. We brengen de passie over op onze klanten en onderling bij het personeel. We dagen elkaar uit het elke dag een stukje beter te doen. Misschien ben ik stiekem zelf wel meer ondernemer dan bakker. Veel onderdelen zijn belangrijk om een goed bedrijf te runnen. Ik heb de juiste mensen op de juiste plek in ons bedrijf. Zodat we samen kunnen blijven groeien.