Groeien naar een nieuwe bakkerij
De ouders van Bart, Lizzy en Harm begonnen in 1974 met een bakkerij in Oss. Drieëntwintig jaar later, in 1997, namen Bart, Lizzy en Harm, samen met Harms’ vrouw Ilse, de bakkerij over. Bart: “Op een gegeven moment zaten we op de vorige locatie in Heesch aan ons plafond. We zijn ondernemend genoeg om nieuwe stappen te zetten en het plan om een nieuwe bakkerij te bouwen was snel geboren. Zodra we de locatie aan de Cereslaan hadden gevonden, hebben we allerlei mensen van verschillende bedrijfstakken om ons heen verzameld om de plannen vorm te geven. Toen kwam de vraag: ‘Wat als jullie over vijftien jaar willen stoppen? Hoe zit het met de opvolging? Dat lijkt nog ver weg, maar is toch belangrijk om over na te denken. In 2018 startten we met plannen maken en in 2019 was de nieuwe bakkerij in Heesch een feit.”
"Het is belangrijk om na te denken over de toekomst van jouw bedrijf en tijdig in opvolging te voorzien."
Bart Lamers
Op zoek naar continuïteit
Het kan zijn dat de kinderen van Bart, Lizzy en Harm als ze ouder zijn de bakkerij over willen nemen. Toch wilde de familie daar niet op wachten en besloten andere mogelijkheden te verkennen. Bart vertelt: “We kwamen uit bij twee goede krachten die al lange tijd bij ons werken en ook een goede persoonlijke band met de familie hebben: Dennie Verhagen, leidinggevende in de broodbakkerij, en Melvin Snellen, leidinggevende banket. Sinds 2019 mogen Dennie en Melvin zich mede-eigenaren noemen en is de bakkerij met hun toetreding klaar voor de toekomst.”
Dennie: “Vanaf kleins af aan heb ik een goede band met de familie. Toen ik klaar was met school, heb ik gelijk gesolliciteerd en ondertussen ben ik hier al 25 jaar werkzaam. Toen ze vroegen of ik in het bedrijf wilde stappen, hoefde ik daar niet lang over na te denken. Melvin en ik werden vlak voor de coronacrisis mede-eigenaar. We hebben zorgen gehad, maar ook geleerd om te manoeuvreren in moeilijke situaties en te ondernemen.”
Melvin vervolgt: “We zijn door de familie goed meegenomen in het traject dat daarop volgde en het duurde wel een paar jaar voordat we alles op papier hadden staan en het helemaal klopte. In ons team hebben we allemaal onze eigen specialiteit en we weten dat we op elkaar kunnen bouwen. Zo houd ik mij bezig met personeelszaken en inkoop. Het is een mooie kans die we hebben gekregen en Dennie en ik gaan er zeker het beste van maken!”
"We gaan er samen voor om klanten tevreden te houden en het bedrijf verder te ontwikkelen."
Dennie Verhagen & Melvin Snellen
Dennie Verhagen
Melvin Snellen
Wat is het succes van jullie broodautomaten?
In Oss en Heesch staan twee broodautomaten waar klanten 24/7 vers brood en banket kunnen halen. Dennie vertelt: “De broodautomaten zijn onze trots. Ze zijn helemaal in stijl gebouwd, compleet met ons logo en alles. Er is een gekoelde zijde voor gebak en een gewone kant voor brood. Met speciale dagen, zoals koningsdag, vullen we de automaten van top tot teen met tompoezen. Zo verkopen we er honderden extra!”
Bart legt uit: “De broodautomaten zitten op een goede locatie: in het zicht en langs de doorgaande weg waar veel verkeer langs komt. Doordeweeks zijn klanten vooral mensen op weg van of naar hun werk en in het weekend zie je veel fietsers en wandelaars die even een Ossebol of ander product komen halen. alles in de automaten is net zo vers als onze producten die in de winkels liggen. De automaat is verbonden met een app, zodat we de voorraad bij kunnen houden en tijdig een signaal krijgen om bij te vullen. Het gemak, de locatie -in combinatie met bereikbaarheid- en verse producten maakt dat klanten de broodautomaten weten te vinden en een succes zijn!”
Hoe versnellen De Bakkers Lamers
Bart: “Binnen de bakkerij werken we met veel remrijs, waardoor we later kunnen beginnen. Op de lange termijn willen we naar overdag bakken. Daarbij zal de consument met de bakker moeten meebewegen. De vers beleving moet blijven, maar je kunt veel tijd winnen als je een gedeelte al kunt inpakken. We zien mogelijkheden in andere openingstijden, meer bestellingen via de webshop en snelle service via pick-up-points als ook in de winkel gesneden en ingepakte broden aanbieden.”
Samenwerkingen en pick-up points!
De bakkerij heeft een groot bereik in de omgeving, want naast drie fysieke winkels en twee broodautomaten, levert de bakkerij aan veel horecaklanten, meerdere supermarkten en hebben ze pick-up-points in omringende dorpen. “Klanten bestellen via de webshop en halen de gekozen producten op bij de pick-up-points. De levering centreren we op bepaalde dagen, zodat we efficiënt kunnen rijden. De pick-up-points zijn gesitueerd bij lokale ondernemers, zoals bij de slager in Uden, die daar ook van profiteren. In onze winkels is een aparte hoek ingericht als pick-up point, zodat de klant sneller geholpen is.
Hoe ervaren jullie de samenwerking met Sonneveld?
“Wij ervaren Sonneveld als een hele fijne en betrouwbare partner. Bovendien past wat zij leveren bij ons product: kwalitatief hoogstaand. Dat is misschien wat duurder, maar wij geloven in de producten van Sonneveld. Mochten er zich problemen voordoen, wordt er snel geschakeld om het op te lossen. We hebben goed contact met de mensen die bij Sonneveld werken. Olaf van Hemert is hier lang geweest, al is hij nu net met pensioen gegaan. Ook Herald Vugs (red. baktechnisch adviseur) komt hier regelmatig. En natuurlijk de HandSon, die lezen we steevast. Of dit nu inspiratierecepten zijn of nieuwe informatie en kennis, we halen er altijd wel iets uit,” aldus Bart.
Hoe zien jullie de toekomst van de bakkerij?
“We kijken met een positieve blik naar de toekomst, na al die crisissen kan het nu alleen maar beter gaan. De nieuwe winkel in Grave is alvast het begin! Al zien we wel veranderingen aankomen. Nachtwerk staat meer en meer ter discussie en het kan goed zijn dat de werktijden gaan verschuiven. Natuurlijk zijn er altijd wel mensen die ‘s nachts willen werken, maar de meesten vinden later beginnen en/of overdag werken prettiger. Met name de jeugd, die straks van school komt, heeft amper zin in nachturen. In combinatie met meer webshopbestellingen en latere levermoment, gaat dit ons lukken. En eigenlijk is het brood nog verser bij de klanten dan wanneer je het ‘s nachts had gebakken,” besluiten Bart, Dennie en Melvin.