Begonnen met social media en nu…?

Waarschijnlijk ben je als bakker al actief op één of meerdere van social media kanalen. Maar hoe vergroot je nou je zichtbaarheid en de interactie op social media met jouw doelgroep? Kortom, hoe haal je voor jouw bakkerij het meeste uit social media?
social-media-facebook-720x450-1

Social media wordt door veel consumenten gebruikt om op de hoogte blijven van wat er speelt. De aanwezigheid van jouw doelgroep en het feit dat je met relatief weinig inspanning en geld veel kunt bereiken, maakt social media voor jou als bakker een interessant medium om in te zetten.

Bepaal je doelstellingen voor social media

Aanwezig zijn op social media is één, maar het liefst wil je dat je activiteiten er toe doen en bijdragen aan een doel. Je kunt social media inzetten voor meerdere doeleinden, zoals het vergroten van je online zichtbaarheid, het opwekken van interactie met je doelgroep, het genereren van verkeer naar je website of winkel en ga zo maar door. Bepaal voor jezelf hoe jij wilt dat social media bijdraagt aan het succes van je bakkerij. Dat maakt het ook makkelijker om te kiezen wat je wel of niet doet.

Wil je prijsgevoelige consumenten in je omgeving naar je winkel trekken? Deel dan vooral je aanbiedingen en acties. Wil je de betrokkenheid van jouw klanten vergroten en van jouw klanten ambassadeurs maken? Geef dan met social media een kijkje in jouw ‘keuken’ door te laten zien wat jouw bakkerij en jouw personeel uniek maakt. Zorg ervoor dat je berichten en activiteiten op social media aan deze doelen bijdragen. Natuurlijk moet er wel ruimte zijn om op actualiteiten in te spelen, maar probeer daar jouw eigen unieke draai aan te geven.

Kies de juiste social media kanalen en stem ze af op jouw doel en doelgroep

Houd bij de keuze van je kanalen rekening met je doelgroep en verzorgingsgebied. Over het algemeen zitten oudere generaties vooral op Facebook. De jongere generaties zijn veelal te vinden op Instagram, YouTube en Snapchat. Facebook, Instagram en YouTube passen het beste bij jouw bakkerij en daar zijn ook de meeste consumenten op te vinden. Dat neemt niet weg dat Facebook met 10,1 miljoen gebruikers, meer dan twee keer zo veel als het aantal Instagram gebruikers, nog steeds op nummer 1 staat van alle social media kanalen.

mobiel-koffie-koekje
Ga voor je strategie goed zitten en neem hier even de tijd voor, eventueel samen met je team. Kijk naar de mogelijkheden en zet dit dan op papier.

Wist je trouwens dat YouTube tegenwoordig de grootste zoekmachine is na Google? Daarnaast zijn Facebook en Instagram zich aan het ontwikkelen als een direct verkoopkanaal. Zeker iets om rekening mee te houden als je wilt dat social media bijdraagt aan de verkoop van jouw bakkerijproducten.

Bepaal wat je gaat plaatsen

De passie voor het ambacht, de prachtige bakkerijproducten, het deskundige personeel, de interactie met klanten in de winkel. Stuk voor stuk ideale ingrediënten voor het maken van content voor social media. Met content bedoelen we de teksten, beelden en video’s die je creëert en plaatst. Hoe relevanter en beter je content, hoe interessanter het is voor jouw klanten om je bakkerij op social media te volgen. Maar wat voor content ga je plaatsen?

We raden je aan om je content af te stemmen op je doelstellingen, je doelgroep en het kanaal. Zorg ervoor dat je jouw merkidentiteit terug laat komen, op een consistente manier communiceert qua toon en taalgebruik en bekend raakt met de verschillende mogelijkheden voor berichten. Biedt waarde aan je fans door nuttige informatie, leuke weetjes, tips, kortingen en speciale promoties te plaatsen. En straal vooral uit waar jij voor staat en je in onderscheid. Het plaatsen van prachtige foto’s en video’s helpt je om meer aandacht te trekken, interactie op te wekken met fans en uiteindelijk meer geld te verdienen. Je foto’s moeten van goede kwaliteit zijn, want dit straalt door op je producten.

Ga je alleen je aanbiedingen plaatsen of wil je meer van je producten laten zien dan kan dit heel goed op beide netwerken. Als je wilt gaan vloggen dan leent Instagram zich hier meer voor. Facebook leent zich meer voor tekst, uitleg, polls en voornamelijk interacties.

Tip: Kies bijvoorbeeld drie onderwerpen uit voor je sociale kanaal, vermeldt deze ook in de omschrijving/biografie en houd je hier aan. Zorg dat het doel van het kanaal duidelijk is en waarom mensen jou dus willen volgen.

hashtag
Hashtags zijn altijd van belang bij de huidige social media platformen. Kies naast je drie onderwerpen ook de juiste hashtags bij uit.

Bepaal de frequentie van je berichten

Je wilt zo relevant mogelijk zijn en blijven voor je klanten. Ook wil voorkomen dat jouw klant je social media pagina’s aan het bekijken is en erachter komt dat je al maanden niks hebt geplaatst. Dit betekent dat je jouw pagina’s bij moet houden en met een passende frequentie berichten plaatst. Net als je dagelijks verse producten bakt, wil je ervoor zorgen dat je een schema hebt dat jij en je team kunnen aanhouden.

Tip: Probeer ongeveer drie keer per week een bericht op je kanalen te plaatsen om je zichtbaarheid in stand te houden en op de tijdlijn van je klanten te komen.

Samen met je team bepaal je een schema voor de komende maand of kwartaal en kijk je vooruit naar wat er in die periode gaat gebeuren. Zo kun je de berichten alvast voorbereiden en via sommige social media kanalen zelfs al inplannen. Uiteraard zijn er ook tools die je hierbij kunnen ondersteunen. Houd er rekening mee dat de frequentie wel realistisch moet zijn. Je moet het natuurlijk wel kunnen waarmaken.

Tip: Kost social media jou te veel tijd of zie je er tegen op? Maak dan een personeelslid verantwoordelijk voor social media die het leuk vind om te doen en bekend is met de mogelijkheden. Dit maakt ze meteen meer betrokken en enthousiast.