Haal meer uit social media voor de bakkerij

Het nut van hashtags in je berichten, het voordeel van een bedrijfsaccount en het belang van een goed bedrijfsprofiel. Deze onderwerpen worden makkelijk vergeten, maar kunnen je heel veel meer brengen mits ze goed worden ingezet.
coffee-first-720x450-1

Een strategische plan en een planning voor de social media hebben we in de vorige blog besproken. Nu is het tijd voor de basis van een social platform! Hier kan je veel informatie over je bakkerij en producten in kwijt. Op deze manier is het veel duidelijker voor volgers waar zij jou moeten volgen.

Het gebruik van #hashtags in je social media berichten

Allereerst de #hashtags, ondertussen volledig ingeburgerd in social media land. Met hashtags maak je het bericht beter vindbaar en verschijnt deze ook in de collectie van andere berichten. Hierdoor is de kans groter dat je bericht gezien wordt door meer mensen. Denk er aan om je locatie, product, aanbieding, mogelijkheid voor gebruik te benoemen in een hashtag.

De plek waar je een hashtag gebruikt in het bericht maakt niet heel veel uit, want voor de lezers van je bericht is de hashtag vaak niet zo belangrijk. Daarnaast lezen ze ook minder prettig. Vandaar dat het gebruikelijk is om de hashtags als laatste aan je bericht toe te voegen, eventueel met een paar enters ertussen of in een reactie te plaatsen. Soms wordt een hashtag aan het begin van een bericht gebruikt als categorie. Dit kan handig zijn voor je lezers, maar zorg dan wel dat je dit consistent gebruikt met terugkomende hashtags. Dit heeft geen effect op je bericht zelf.

Tip: Wil je zelf meer ontdekken rond een bepaalde term of een onderwerp? Zoek dan naar relevante hashtags die wellicht met jouw bakkerij te maken hebben of waar jij geïnteresseerd in bent. Zo kan jij ontdekken wat er speelt en wat anderen rondom dit onderwerp plaatsen.

Tip: Bedenk zelf een hashtag voor jouw bakkerij en vraag je klanten om deze te gebruiken als zij iets op social media plaatsen. Zo laat je klanten meedenken/-helpen met het maken van content over jouw bakkerij.

Tip: Voor Instagram bestaat een limiet van 30 hashtags per bericht. Dit geldt ook wanneer ze in de reacties/comments staan.

Tip: Voor je account heb je doorgaans drie hoofdonderwerpen. Maak per onderwerp een vaste lijst met hashtags die je snel kan toevoegen. Dit bespaart een hoop tijd en maakt de kans op verkeerde hashtags kleiner.

hashtag-zwart
Hashtags zijn van groot belang voor de vindbaarheid van social media berichten

Maak je social media profiel compleet

Jouw profiel is het eerste wat je klanten gaan zien als zij jouw bakkerij zoeken op social media. Zorg dus voor een perfect profiel met nauwkeurige, uitgebreide en actuele informatie, zoals je locatie(s), openingstijden en contactgegevens. Daarnaast kun je vaak ook een beschrijving aan je profiel toevoegen met een link naar je website en aanbiedingen. Hoe minder keer klikken er nodig is om meer te weten over je bakkerij, hoe beter.

Voorbeelden van Facebook en Instagram:

Facebook: Op Facebook kan je vrij veel informatie toevoegen aan je profiel. Denk bijvoorbeeld aan je openingstijden, je locatie(s), populaire bezoektijden en manieren hoe jouw klanten met jou in contact kunnen komen. Daarnaast kan je ook nog een knop toevoegen waarmee zij direct naar je website worden geleid, een bericht kunnen sturen, deel kunnen nemen aan een actie en meer. Je kunt zelfs je assortiment als ‘menu’ toevoegen. Ook kunnen je klanten reviews en aanbevelingen schrijven.

Instagram: Op Instagram kan je je biografie invullen. Hier kun je niet veel in kwijt. Maak effectief gebruik van je bio door daarin aan te geven wat je in jouw winkel kunt kopen en waarom jouw doelgroep bij jou zou moeten zijn. Om het jouw klanten zo makkelijk mogelijk te maken, raden wij je aan om ook je contactgegevens, locatie, e-mailadres en link naar je website op te nemen.

Daarnaast kan je op Instagram verhalen uit je stories uitlichten en vastzetten via de Highlights. Dit zijn de bolletjes onder de tekst van de bio.

Tip voor Instagram: In sommige berichten zie je in de omschrijving de tekst “link in bio” of #linkinbio staan. Dit komt omdat je op Instagram maar één link mag toevoegen, namelijk die in de bio. Veel accounts maken er gebruik van en wijzigen deze link daarom vaak.

instagram-profiel-highlight
Een bedrijfsprofiel geeft veel meer optie dan een persoonlijk account. De knoppen voor communicatie zijn aanwezig en daarnaast wordt ook direct getoond over wat voor onderneming het gaat.

De voordelen van een bedrijfsaccount op social media

Zowel Instagram als Facebook hebben de mogelijkheid om een bedrijfsaccount aan te maken. Dit heeft als voordeel dat je beter zichtbaar bent als mensen zoeken naar een bedrijf in de omgeving. Lokale berichten krijgen steeds meer aandacht van de netwerken om gebruikers goed te bedienen. Je krijgt een eigen pagina, mensen kunnen je vragen stellen en een review of waardering achterlaten.

Daarnaast krijg je inzicht in de statistieken van je berichten. Je hebt wellicht veel energie gestoken in je zichtbaarheid op social media. Onderzoek met de statistieken welke berichten de meeste aandacht kregen of waar de meeste reacties op kwamen. Maar kijk ook naar berichten die juist niet goed hebben gepresteerd. Met deze inzichten kom jij erachter wat wel of niet werkt voor jouw bakkerij en bij jouw doelgroep om bij te sturen naar het gewenste resultaat.

Met een bedrijfsaccount kan je ook gebruikers direct uitnodigen om je pagina te gaan volgen. Daarnaast kan je dit ook klanten vragen om je te gaan volgen op social media. Vertel dan ook direct waarom ze je moeten volgen en wat ze missen wanneer zij jouw kanalen niet volgen.

Tip: Op Instagram maak je van een persoonlijk account makkelijk een bedrijfsaccount. Via instellingen selecteer je de optie “overschakelen naar professioneel account”. Hierna kies je de optie “Bedrijf” en selecteer/zoek als categorie naar “Bakkerij”. Controleer de contactgegevens en klaar.

Tip: Op Facebook is een bedrijfspagina aan te maken via pagina’s en hier een nieuwe pagina aan te maken voor je bakkerij.