Tip 1 – Houd de basis authentiek en van hoge kwaliteit
Voor ons bakkers is het belangrijk dat de basis van onze producten gezond en van goede kwaliteit is. Laat dat dus zeker niet varen om aan deze trend mee te doen. Het woord ‘snack’ betekent niet dat de kwaliteit minder belangrijk wordt. Houd vast aan de basis waar we als bakkers zo van houden. Belangrijk in deze trend is: voeden, niet vullen. Kies dus voor een gezonde basis van bijvoorbeeld volkoren of zaden.
Tip 2 – Ga voor een gezonde inhoud
Eén van de hoofdkenmerken van snackification is dat snacks niet meer per definitie ongezond zijn. Liever niet zelfs. Dat betekent dat je na het kiezen van de goede basis moet oppassen met toevoegingen als zout en suiker. Diverse onderzoeken laten zien dat er tegenwoordig kritisch wordt gekeken naar de ingrediënten en voedzaamheid van een snack. Daarom is onze tweede tip om te kiezen voor ingrediënten die jouw klanten associëren met gezondheid. Zo kun je bijvoorbeeld cookies met iets andere ingrediënten maken dan je misschien gewend bent. Denk aan: pure chocola, pindakaas, noten, vers fruit, kokos of zelfs groenten. Ook kun je het gebruik van haver en quinoa bijvoorbeeld overwegen. Het draait om het zoeken naar de juiste balans tussen de voldoening van een snack en de voedingswaarde ervan.
Tip 3 – Maak het makkelijk
Maak het makkelijk voor jezelf én je klant. Snackification betekent niet dat je het wiel opnieuw moet uitvinden. Je kunt jouw bestaande producten gebruiken, maar maak ze wat makkelijker om mee te nemen en op te eten. Dat doe je bijvoorbeeld door een handzame variant van dat grote pak koeken te maken, of een kleine versie van dat lekkere brood dat je zo graag maakt. Het is fijn als mensen iets onderweg kunnen meenemen, het in hun tas past en het niet veel hulpmiddelen nodig heeft zoals servetten of bestek. Beeld je in wat je zelf handig vindt om mee te nemen voor onderweg. Ga je producten na en kijk hoe je die kunt omzetten in een ‘handigere versie’. Voilà! A new snack is born.